Jak to zvládnout v praxi? Karel Běhan, ředitel úseku underwritingu PREMIUM Pojišťovny, radí nespoléhat se na jediného dodavatele a nastavit správné limity a dobu ručení podle reálné doby obnovy. Důležité je také přesně vědět, co vaše pojištění kryje a případně si pojištění odpovídajícím způsobem rozšířit.
Jak se vyhodnocuje riziko a nastavuje pojištění?
„Dříve než klientovi zpracujeme návrh pojištění, provádíme odbornou expertízu. Posoudíme okolnosti a rizika případného vzniku škody v rámci oboru, konkrétního provozu, ale i dodavatelů, se kterými má zájemce o pojištění nasmlouvanou spolupráci, popřípadě jeho odběratelů.“
Karel Běhan, ředitel úseku underwritingu, PREMIUM Pojišťovna
Co (většinou) pojištění přerušení provozu nekryje / kdy naopak pomůže
Nejčastější výluky (typicky mimo rozsah):
• škody vyvolané úředním nařízením (např. plošné uzávěry v rámci pandemií),
• výpadky provozu bez věcné škody na majetku.
Kdy může pomoci:
• přerušení provozu v návaznosti na fyzickou škodu u dodavatele nebo odběratele,
• (omezeně) nenahlášené výpadky médií – vody, plynu, elektřiny (dle konkrétního ujednání).
Rozsah pojištění se vždy řídí pojistnými podmínkami a konkrétní pojistnou smlouvou.
Prevence a dobrá praxe
Firmy by neměly podceňovat pojištění škod z přerušení provozu v důsledku výpadku u dodavatele nebo odběratele, protože jde o jedno z klíčových rizik, které může výrazně ohrozit jejich provoz, ziskovost i reputaci. Ne všechna rizika ovšem lze pojistit, a proto dává smysl myslet i na prevenci a ideálně si zajistit více dodavatelů, mít připravený plán náhrad a průběžně testovat scénáře výpadku.
„Nejlepší ochranou je prevence a možnost operativně využít jiného dodavatele ve chvíli, kdy je to potřeba. A když to nejde, pomůže dopad zmírnit dobře nastavené pojištění ušlého zisku.“
Karel Běhan, ředitel úseku underwritingu, PREMIUM Pojišťovna
Checklist: 7 rychlých kroků
- Mějte seznam kritických dodavatelů a náhradních variant (alespoň 1 záložní).
- Ověřte, zda vaše pojištění kryje i přerušení provozu v návaznosti na věcnou škodu u dodavatele.
- Nastavte si realistický limit a dobu ručení podle doby obnovy (stroje, suroviny apod.).
- Zkontrolujte výluky v pojistné smlouvě.
- Slaďte smlouvy s dodavateli (SLA, oznamovací povinnost, alternativní zdroje).
- Otestujte si „co když“ scénář na 2–4 týdny výpadku.
- Aktualizujte nastavení min. 1x ročně nebo po změně klíčového dodavatele.